Pagina's

zondag 15 september 2013

STRUCTUUR VILTEN

Voor mijn verjaardag kreeg ik van Martine en Jean Paul een prachtig boek over vilten: Filz Experiment van Annette Quentin-Stoll en Robert Quentin.

Geïnspireerd door dit boek, zijn we zelf aan de slag gegaan, hier het proces van mijn werkstuk.

Bij Meervilt had ik Flyfil gehaald, twee stukken van 60x60 centimeter, grijs en rood. Deze heb ik op elkaar gelegd (rood onder) en er kiezels in gestopt. De kiezels heb ik met elastieken vastgezet:


Omdat ik het grijze vlies (te) strak om de kiezels trok, begon het rode vlies erdoorheen te komen. Dat is ook heel duidelijk te zien in de gevilte lap:




Na het spoelen om het viltproces te stoppen, heeft de lap bijna een week moeten drogen gisteren laatste beetje op de verwarming, die moest toch aan....


Vanochtend ben ik er verder mee gegaan. Eerst maar eens alle elastieken verwijderen. Kan nog knap lastig zijn, want het vilt vormt zich ook om het elastiek. Maar niets wat een tornmesje in de weg staat ;-)



Daarna voorzichtig alle kiezels eruit gepeuterd:


Daarna alle holtes opgevuld met fyberfil, dichtgenaaid en vastgezet:


Ga de lap waarschijnlijk inlijsten als wandversiering. Maar eerst nog een paar andere structuren uitproberen, dit is zo leuk om te doen! Dus wordt, alweer, vervolgd!




2 opmerkingen: