Pagina's

donderdag 1 augustus 2013

FORDITE HANGER IN WORDING

Een paar jaar geleden ontdekte ik het prachtige materiaal Fordite, ook wel Detroit agaat genoemd. Het is een afvalproduct uit de autoindustrie, namelijk aangekoekte verf uit spuitcabines! Omdat auto's in verschillende kleuren in die cabines warden gespoten, ontstond een gelaagde afzetting.

Hieruit worden prachtige cabochons gemaakt, kijk maar eens op www.etsy.com of www.ebay.com ! Helaas wordt het materiaal steeds zeldzamer omdat auto's tegenwoordig op een andere manier gespoten worden.....

Al een tijdje terug kocht ik zo'n mooie cabochon en een zirconia met zetting om er een zilveren hanger van te maken.

Gisteren ben ik op bezoek geweest bij Jeannette en hebben we samen aan de hanger gewerkt. Het was hard werken, maar ook heel gezellig!

Eerst hebben we de rand gemaakt die om de cabochon moet komen:


En daarna ruw de vorm van de basis uitgezaagd:


Omdat ik al heel lang niet meer had gesoldeerd, heeft Jeannette dit voor mij gedaan:


 Daarna de plaat rond de setting weggezaagd:




 En de rest weggevijld:




Daarna nog een oog eraan gesoldeerd, dat ging niet in een keer goed, maar wij laten ons niet kisten! En toen was het zomaar laat.... Het resultaat na een dag hard werken:





 Begin september maken we de hanger samen af, wordt vervolgd dus!

2 opmerkingen:

  1. Leuk om het proces zo te volgen. Ben benieuwd naar eindresultaat ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben het helemaal met Nannie eens, leuk om zo een beetje mee te kunnen genieten van het proces.

    BeantwoordenVerwijderen